Enkhuizen

Zondag 28 april van 12.00 tot 16.00 uur

Leden kijken bij leden

Har Stemkens en Henk Smits hebben zeventien jaar geleden Buurtje 20 in Andijk betrokken. Wie een tuin helemaal zonder ‘onkruid’ wilt be­zoeken is hier aan het verkeerde adres. Op het moment van dit schrijven is er nog veel speenkruid en ook wel wat zevenblad en beginnende winde aanwezig, terwijl het gazon liefdevol een kruiden­rijke weide wordt genoemd vanwege madelieven (‘meizoentjes’ op zijn Limburgs), weegbree en veel andere planten.

En toch… er valt wat te zien. Het is een wandelende tuin, zoals Har het zelf omschrijft: veel tweejarigen zaaien zich uit en komen dan op andere plaatsen het jaar erop terug. Op dit moment bloeien vergeet-me-nieten en judaspenningen, en straks komen daar vingerhoedskruid, stokrozen, morgenster, goudsbloem en meer bij.

Via een overpad achter huisnummer 19 kom je bij de tuin die niet aan de openbare weg ligt. De voortuin, die op het zuiden ligt, is groter dan de achtertuin. Voor staat een Magnolia centraal achter een hoogstam­appelboom. Verder zijn er tal van planten in een wildverband, vaste planten maar ook bollen en heesters, en ook veel klimplanten tegen het huis. Al met al valt er heel wat te zien en de locatie is romantisch met een kapberg en mestvaalt over de sloot aan de achterkant als uitzicht!

Route: bij restaurant ’t Kerkje aan de Dijkweg in Andijk begint Buurtje. Daar ga je in en na nummer 19 aan de linkerkant sla je linksaf en dan