Enkhuizen

Verslag van de tweede opentuinendag

De deelnemene tuinen waren de insectentuin van Bayer en De Garden,

in samenwerking met Groei & Bloei op 9 september

Hoge temperaturen, open monumentendag, rommelmarkt in Broekerhaven en de opening van Dirk de Wit, zie daar maar eens tegenop te boksen met een tweede opentuinendag. Toch denk ik dat we tevreden kunnen zijn met debelangstelling in beide tuinen. Zo’n 35 personen hebben we kunnen verwelkomen op de insectentuin aan het Westeinde 166 in Enkhuizen. Bayer is daar een aantal jaren geleden gestart met de ontwikkeling van een bloementuin op een voormalig proefveld. Dit jaar is de tuin weer ingezaaid met veel kleurrijke bloemen en plante die aantrek­kelijk zijn voor allerlei soorten insecten.

De laatste jaren valt teeds vaker te lezen dat de bijen- en insectenpopulatie schrikbarend daalt. Dit terwijl deze diertjes een onmisbare schakel zijn in de voedselketen. De keuze voor het plantmateriaal in de tuin is daarom volledig afgestemd op de behoefte van deze kleine vriendjes.

Dat dit ook tot een prachtig bloemrijk geheel kan leiden bleek wel tijdens de opentuinendag. De be­schikbaar gestelde snoeptomaatjes en komkommers vonden gretig aftrek.

Had u op 9 september geen gelegenheid? Deze tuin aan het Westeinde is nog het hele jaar open voor bezoekers. Er is een picknickbankje geplaatst en centraal in de tuin staan twee insecten­hotels. U bent van harte welkom.

Ook in De Garden was de belangstelling goed te noemen; tachtig tot honderd personen namen de moeite om deze tuin te bezichtigen.

Tot 1 oktober is deze tuin elke zaterdag en zondag open van 11.00 tot 17.00 uur en bevindt zich rechts naast de Koepoort, eenvoudig te bereiken per fiets of auto. De ingang is na 250 meter aan de rechterzijde te vinden. Parkeren kan op de parkeerplaats van Syngenta, Westeinde 62 in Enkhuizen. Op het terrein van De Garden zelf mag niet worden geparkeerd. Deze tuin is een waar natuurspektakel waar alle zintuigen worden geprikkeld.

Proeverij

Midden in De Garden worden voor het oog van publiek hapjes klaargemaakt van de geoogste groenten en kruiden.

Leuk en leerzaam

Een trots team van vrijwilligers wendt hun kennis en kunde aan om De Garden te laten groeien en bloeien tot dé ontdekkingstuin voor liefhebbers van tuinieren. Voor een leuk uitje in de vrije natuur, met een educatief karakter.

In De Garden laten we zien wat onze grond te bieden heeft en welk belang het dient voor de voedselketen, een gezonde leefomgeving en toename van biodiversiteit. Leuk en leerzaam voor iedereen. Of je nu liefhebber bent van tuinieren of met je gezin erop uit wilt.

Bloemetjes en bijtjes

Geen bloemen zonder bijen, daarom geeft de Garden het goede voorbeeld. Met drie bijen­kasten vol vriendelijke bijen en een prachtige strook van insect­vriendelijke bloemen rond de tuin. Het bloemenzaadmengsel om zelf deze bloemen te oogsten is in de Garden in zakjes verkrijgbaar. Per zakje creëer je een vierkante meter aan insectvriendelijke bloemen.. Zo heb je een souvenir waar je nog lang van kan genieten.