Enkhuizen

De GroenSpoor Plantestafette

HANDEN UIT DE MOUWEN VOOR EEN GROENE EN GEZONDE LEEFOMGEVING

Voor de vierde maal wordt de Groenspoor Plantestafette georganiseerd.

De GroenSpoor plantestafettes zorgen voor mooie, biodiverse en aantrekkelijke groene verbindingen binnen en tussen de gemeentes. Deze groene sporen zijn niet alleen leuk om naar te kijken maar zorgen ook voor voedsel voor bijen, vlinders en vogels.

De droom is dat over enige jaren steeds meer gemeentes in Noord-Holland deelnemen aan de jaarlijkse GroenSpoor Plantestafettes en dat dit fijnmazige groene netwerk realiteit wordt. Doordat gezamenlijk wordt geplant worden mensen ook nog eens enthousiast gemaakt om zelf aan de slag te gaan.

Er doen dit jaar 14 gemeentes in Noord-Holland mee. Zij planten samen met bewoners in de maanden oktober en november bloembollen, vaste planten, struiken en bomen in wijken en langs fiets en wandelpaden.

De plantestafette zorgt voor een kleurige aantrekkelijke wijk, voedsel voor de bijen, vlinders en vogels en genot voor de inwoners.

Bij de plantestafettes zijn bewoners, scholen, groenondernemers en lokale natuurverenigingen als Groei en Bloei betrokken. Leden van Groei en Bloei en IVN helpen de leerlingen van een bij het project betrokken basisschool, in dit geval groep 8 van het Mozaïek, bij het planten.

Als alle bollen, planten en bomen in de grond staan wordt het estafettestokje doorgegeven aan de volgende gemeente die meedoet aan de plantestafette.

Alle deelnemers krijgen tot slot een cadeautje mee: een zakje biologische bolletjes om ook de eigen tuin en buurt bij- en vlinder-vriendelijk te maken.

Meer info  over de planestafette bij degroenereiger.nl